1941 Chrysler Thunderbolt av LeBaron

1941 Chrysler Thunderbolt av LeBaron

Thunderbolt från 1941 kan beskrivas som ett svar av Chrysler på Buicks Y-job, som kom två år dessförinnan. Många håller Chrysler högt som bilmärke och anser att de har tillverkat några av de vackraste bilarna i världshistorien. De är dock inte bara fina för att ögat att vila på. Det är lika många som skulle säga att bygget i sig är värt att hålla högt. När riktigt bra bygge och god estetik kombineras blir resultatet – åtminstone enligt många bilentusiaster – en bil likt Thunderbolt.

 

En konceptbil

Konceptet kring Thunderbolt kom att lanseras efter att en viss Alex Tremulis höll en presentation för Ralph Roberts på LeBaron. Tremulis var vid den här tiden en lovande, ung talang på Briggs, som var moderbolaget till LeBaron. Bland annat skulle han komma att hjälpa till med designen på Tucker Torpedo, en annan modell med hög status, även i dagsläget.

 

Utseendet som Thunderbolt slutligen skulle komma att få var futuristiskt. Vissa bilar kunde se moderna ut, men här var det verkligen framtiden som hade gjort entré, ansåg man på den tiden.

 

Få exemplar byggdes

Thunderbolt från 1941 är oerhört exklusiv. Papper från Chrysler visar att endast fem Thunderbolts byggdes – någonsin. Varje exemplar är i olika färgkombinationer och producerades i huvudsak för att visas upp. Den som är en lycklig ägare av en Thunderbolt idag skulle sannolikt kunna få mycket, mycket pengar för den om den såldes. Men det är inte ofta som någon av dem dyker upp på marknaden. Sannolikt är ägarna alltför rädda om dem för att göra sig av med dem – trots det höga priset som de skulle kunna sälja den för.

 

Samarbete mellan Chrysler och LeBaron

Precis som modellnamnet avslöjar är resultatet ett samarbete mellan två olika företag – Chrysler och LeBaron. Själva kroppen tillverkades av LeBaron, medan Chrysler stod för tillverkandet av chassin. Thunderbolt var speciell, men många liknande modeller från företagen konkurrerade med andra lyxbilar, så som Lincoln och Packard. Till slut skulle det dock inte vara fråga om samarbete de två företagen emellan längre. I början av 50-talet skulle Chrysler komma att köpa upp sin samarbetspartner, och då tillsammans med moderföretaget Briggs Manufacturing Company.

 

Vet mer om Chrysler

Chrysler grundades 1925 av Walter Chrysler, som satte upp företaget från kvarlevorna av Maxwell Motor Company. Tre år senare expanderande företaget genom förvärven av både Fargo Trucks och Dodge Brothers. Likaså kom märkena Plymouth och DeSoto till i ungefär samma veva.

 

Han hade dock inte lyckats utan hjälp. Efter kriget fanns tydliga nedgångar på marknaden, och i sin helhet hade både produktivitet och vinster försämrats radikalt. Medan andra jättar som General Motors och Ford växte, lånade Walter 250 miljoner USD i mitten av 50-talet för att hänga med i rallyt.

 

Bara några år senare skulle Chrysler komma in på den europeiska marknaden, då främst i Frankrike, Storbritannien och Spanien. Bolaget Chrysler Europe skulle dock komma att säljas i slutet av 70-talet. Priset var endast en amerikansk dollar, eller ungefär åtta kronor. Chrysler är dock ett anrikt bilmärke som än idag har många statusfyllda modeller – såväl i USA som Europa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *