Aston Martin DB 4

Aston Martin DB 4 GT Zagato

Den här bilen brukar kallas för Aston Martins mest åtråvärda modell någonsin. Den tillverkades bara i 20 exemplar, och när ett av exemplaren har bytt ägare i modern tid har det skett till priser av flera miljoner kronor. Den som har en GT Zagato med sig till cruisingen kan inte räkna med annat än att bli cruisingkung, alltså. Men eftersom den finns i så få exemplar stannar det vid en dröm för nästan alla bil- och Aston Martinentusiaster.

Introducerades på början av 60-talet

Det var i oktober år 1960 som bilen presenterades i London, under London Motor Show. I princip var det en DB4 GT, men ljusare och på andra områden förbättrad av välkända Zagato-fabriken i Italien. Från början fanns planer på att producera bilen i 25 exemplar, men efterfrågan var inte lika hög som man trodde. Av den anledningen avbröt man produktionen efter att det 20:e exemplaret var färdigbyggt.

 

Om efterfrågan inte var särskilt hög då, är den sannerligen det idag. Det finns idag proffs som sysslar med att tillverka repliker av modellen. Efter att bilentusiaster fått upp ögonen för Zagatos arbete på DB4:an har tillverkats på lite olika sätt och fått olika namn, Sanction II och Sanction III.

 

Sanction II

Sanction II av Zagato tillverkades med tillåtelse av Aston Martin, då fyra chassin från DB4 kom att användas. De skickades ner till Zagato i Milano för att få samma kropp som originalen. Fenorna bak, som finns på DB4 GT annars, skulle dock inte att komma att inkluderas. En rad mindre ändringar gjordes förutom det.

Sanction III

Efter att ha tillverkat Sanction II hade Zagato fortfarande ett antal delar över. Dessa använde de för att göra nya bilar. Walter Hayes på Aston Martin gav sitt godkännande till att Zagato kunde använda dessa, innan de påbörjade bygget. Resultatet kom just att kallas för Sanction III.

 

Tillverkad för att köra snabbt med

Även om GT Zagato kanske inte riktigt tillverkades med cruising i åtanke, är det ingen tvekan om att det är en bil som ägare gärna visar upp. Motorn är gjord för att köra – och det snabbt. Med 314 hästkrafter och 0 – 100 på strax över sex sekunder var det en bil som var riktigt snabb för sin tid. Topphastigheten var nästan 250 kilometer i timmen.

 

Det var just det här som Zagato arbeta vidare med bilen på – att köra snabbt, alltså. De förvandlade originalet, DB4 GT, till en mer lättviktig, mindre och mer aerodynamisk bil. En hel del komponenter gjorda av stål ersattes till exempel med aluminium. Detaljer och attiraljer som inte behövdes, till exempel stötfångare, tog man helt bort.

 

Repliker

Som nämnt tidigare i texten har många repliker av bilen kommit att göras. De är mycket lika de som Zagato tillverkade, men är alltså inte gjorda av dem. Det var efter en mycket hög efterfrågan (och en hög prislapp), som dessa repliker kom att göras. Många av dem ser riktigt bra ut och är mycket lika originalmodellen.