Bugatti Typ 35

Bugatti Typ 35

Det franska bilmärket Bugatti grundades 1909 i ett område som då tillhörde Tyskland. Efter första världskriget tillföll området Frankrike och därmed klassas märket som franskt. I stort sett alla Bugattimodeller känns igen på dess unika kylarmaskering. Dessutom är de mycket ofta i blåa nyanser – men finns även i andra färger.

Sportbilen var mycket populär som tävlingsbil under 20- och 30-talet då märket även tog stora framgångar på tävlingsbanorna. En av dessa modeller var Bugatti Typ 35. Den började tillverkas 1924 och tillverkades sedan fram till 1930. Med samma chassi, men med andra tekniska detaljer, tillverkades även Typ 37 och Typ 39.

Stora framgångar på tävlingsbanorna

På 20-talet var framgångarna så stora för Bugatti att de flera år var ”årets mest framgångsrika bilmärke” på tävlingsbanorna. Man hade även ett stall men på den tiden var det ändå vanligare att de tillverkades och utvecklades av bilmärket men sedan kördes av privatpersoner med stort intresse för tävling och racing.

Det var just tävlingsframgångarna som låg till grund för märkets framgång och möjlighet att växa. En av de förare som körde Bugatti Typ 35 var Louis Chiron och för att tacka honom för mängder av vinster valde företaget att namnge en modell efter honom, Bugatti Chiron.

 

Olika modeller

Utifrån Typ 35 utvecklades mindre förändringar vilket skapade flera modeller inom 35-serien. Exempel är:

Typ 35A – Då 35 ansågs av många privatpersoner vara för dyr valde Bugatti att utveckla 35A. Denna modell var betydligt billigare. Andra fördelar var att den var enklare att underhålla. Nackdelen var kraften, då den hade lägre effekt.

Cylindervolymen var lika stor men effekten skiljdes sig rejält. På T35 var effekten 90hk medan det på T35A var 70hk. På kommande modell, T35C, ökades effekten rejält till hela 120hk. Som mest var man uppe i 130 hk vilket fanns på den sista modellen i 35-serien dvs. T353B.

hände att denna modell kallades för Tecla. Ordet syftar på mindre bra imitationer av juveler och tydde på att entusiasterna till 35 knappast tyckte att 35A var ett alternativ.

Typ 35C – Av typmodellerna inom 35-familjen så var det 35A som stod ut mest. De andra hade bara mindre förändringar. Ett exempel är 35C som hade kompressor, något som var relativt ovanligt annars.

Typ 35T – Denna modell var byggd med en större motor än 35. Den var på 2,3 liter.

Typ 35B – Även om bokstaven B tyder på att modellen släpptes tidigare så var detta sista modellen inom 35-serien. Även den hade 2,3 liters motor så som 35T. Däremot hade den enkel förgasare istället för som på 35T, dubbel förgasare.

Under de få tillverkningsåren producerades ca 200 Bugatti Typ 35. Orsaken att det blev så få är framförallt att detta inte var någon ”allmän” bil utan en sportbil enbart för de främsta. Det har även gjort att dagens värde på dessa bilar är mycket högt. Att ens få tag på en av de kvarvarande modellerna är mycket svårt.