Buick

Buick

Den som vill vara kung på cruisingen har god chans att bli det med en fint renoverad Buick från till exempel 50- eller 70-talet. I Sverige är dessa fina gamla jänkare folkkultur, men i USA har de ofta sålts för dyra, dyra pengar på auktion. Vad gäller en av de kändaste modellerna, Buick Super, började modellen redan att tillverkas på slutet av 30-talet av General Motors, men det är i huvudsak 50-talsmodellerna vi kommer att fokusera på här. Förutom Buick Super tittar vi på andra klassiska produktioner av dem.

 

Buick Skylark

Buick Skylark, från gällande år, är det få som är ägare till. Lagom till att Buick fyllde 50 år valde man att ta fram något alldeles extra till jubileumsfirandet. Den tillverkades endast i ca 1 700 exemplar och finns bara som cabriolet (förutom ett enskilt exemplar som är coupé). Skillnaderna var dock inte enorma jämfört med hur en vanlig Buick såg ut på den tiden. Den främsta skillnaden utseendemässigt var att man hade sänkt vindrutan ungefär en decimeter för att skapa vad som såg ut som en slags midja bakom dörrarna.

 

Något utmärkande för hela året var att Buick hade börjat med V8 på de lite större modellerna. Det här året fanns det alltså både V8 och den raka åttan. I övrigt var Skylark välutrustad, och som standard fanns mer funktioner än hos till exempel Cadillac. Samtidigt ansågs Cadillac komma med en högre status än Buick att äga. Dock blev Skylark en ganska stor framgång, trots det höga priset. 1954 försökte man att återskapa framgångarna med ytterligare en specialmodell, men lyckades inte, främst eftersom konkurrensen från Cadillac var för stor.

 

Buick Riviera

När den här modellen byggdes i början av 60-talet ansåg många att det var en av de vackraste amerikanska bilarna som någonsin byggts. Många berömde den för att den var sportig och sofistikerad på en och samma gång, en kombination som, om den faller väl ut, givetvis tilltalar många. Många anser dock att Riviera-modellen som byggdes 1965 var ännu vackrare, efter att ett antal förändringar gjorts.

 

Roadmaster 1950

Roadmaster från 1950 är en kraftig bil med en lika kraftfull grill. Den är stor och består av flera tjocka metallpinnar, med två mindre lyktor längst fram (utöver de primära ljusen). När många tänker på Buick idag är det just den här bilen de har i åtanke. Vid cruisingar är det kanske vanligast att se cabrioleter, bilar med öppna tak. Roadmaster har ett stängt tak men osar inte av mindre riktig amerikansk 50-talskänsla för det. En drömbil för många jänkarfans, cruisingintresserade och bilfantaster i allmänhet. Tittar man på de bilar som Buick har lanserat på senare år märks tydliga likheter med Roadmaster från 1950.

 

GSX 1970

En annan bil som gör sig riktigt bra i cruising är GSX från 1970. GSX är en bil med sportigt utseende som gick väl hem hos många, med influenser från de egna Gran Sport-versionerna av Skylark. Med sin 7,5-liters V8 under huven var den riktigt snabb, och har fått sig en plats som en riktigt klassisk Buick.