Chevrolet Corvette C1

Chevrolet Corvette C1 – Första generationen

Det är ytterst få bilmodeller som började tillverkas på 50-talet och som fortfarande är under produktion. Men så är fallet med Chevrolet Corvette. En sportbil som lanserades 1953 och snabbt blev en stor statussymbol – precis som idag. Men i början var det knappast självklart att bilen skulle få så lång historia.

Med design från Europa

När andra världskriget började ta slut kunde soldaterna vända hem till USA med en stor inspiration av europeisk kultur. En del lyckades få med sig sportbilar som exempelvis Jaguar och Alfa Romeo. Det som karaktäriserade bilmodellerna var att de var lätta och ovanligt kraftfulla. Det skapade därmed en körkänsla som inte många amerikanska modeller kunde mäta sig emot.

Bildesignern Harley Earl samt Ed Cole insåg potentialen och valde att försöka övertala ledningen i Chevrolet att utveckla och designa en egen sportmodell med samma egenskaper. Som alltid när helt nya modeller ska lanseras fanns en viss oro för hur den skulle mottas av recensenter och marknaden överlag. Men när man visade upp den på hotellet Waldorf Astoria i New York så fick man lugnande besked. Överlag var åsikterna mycket positiva vilket gjorde att man börjad tillverka den i större produktion.

Problem i början

Efter lanseringen 1953 möttes visserligen modellen av goda recensioner men även av en hel del problem. Karossen som var byggd av glasfiber var ”skramlig” och skapade oljud som inte helt var uppskattat. Dessutom kunde vatten läcka in på flera ställen – i likhet med avgaserna. Bara efter två år fanns diskussioner på att lägga Corvette på is. Det var helt enkelt för många problem i förhållande till försäljningssiffrorna.

Dessutom började det komma konkurrenter på marknaden för snabba, snygga och lätta sportbilar. År 1955 lanserades Ford Thunderbird som ett svar från Ford på Chevrolets satsning på sportbil. Thunderbird var starkare och hade en rad fördelar mot dess största konkurrent Corvette. Det resulterade i att 4,5 gånger fler modeller av Thunderbird såldes mot Corvette – under de tre kommande åren.

Chevrolet var tvungen att matcha Thunderbird (som då hade V8 mot Corvette med V6). Med en ny V8 skapades en större efterfrågan och Corvette kunde sakta men säkert ta tillbaka delar av marknaden. Först var V8 bara tillval men från 1956 var det standard.

Uppdateringar skapar framgång för ”första generationen”

Även karossen behövde en rejäl uppdatering vilket också genomfördes 1956. Under kommande år uppdaterades den även med ny bränsleinsprutning, större motor och nya kromdetaljer. Krom uppfattades som snyggt och lyxigt men skapade även en helt ny tyngd på modellen. Karossen behölls i ungefär samma modell fram till 1961. Sedan gjordes en rad förändringar som idag klassas som ”klassiska” för Corvette.

År 1961 fick karossen nytt utseende med bland annat fyra bakljus. Dessa fyra bakljus har sedan funnits med på samtliga modeller. Detta var också sista året som Corvette C1 såldes – första generationens Corvette.

Nu hade märket etablerats så mycket att det var självklart att utveckla ”andra generationen” vilket började med årsmodell 1963 (började säljas 1962).